ثبت نام و علائم تجاری

تاریخچه:
علائم تجاری قدمت ۴۰۰۰ ساله در مصر باستان دارند همچنین صنعتگران چینی حدود ۲۰۰۰ سال پیش علائم خاص خود را بعنوان علائم تجاری، داخل یک نیم دایره (و بعدها ربع) بر پشت ظرف چینی ساخته شده حک می کردند. با پیشرفت تجارت بین کشورها و اقوام مختلف در قرن ۱۲ نشانهای تجاری به تدریج بر روی کالاها و اسناد تجاری نیز نقش بستند و در سال ۱۳۶۳ میلادی به دستور شاه ادوارد سوم (پادشاه انگلستان) استفاده از علائم تجاری برای برخی از تجار و صنعتگران اجباری گردید.

نام و نشان تجاری عبارت است از نام، عبارت، اصطلاح، علامت نشانه، نماد عدد، طرح یا ترکیبی از این ها که به منظور شناساندن محصولات و خدمات فروشندگان یا گروهی از فروشندگان و متمایز ساختن آن ها از محصولات شرکتهای رقیب استفاده می-شوند. و حق استفاده انحصاری نام و نشان تجاری فقط برای کسانی شناخته خواهد شد که آن را در اداره مالکیت صنعتی به ثبت رسانده باشد. که در این صورت چنانچه شخص دیگر از آن نام و نشان تجاری یا مشابه آن درخصوص کالای مورد نظر استفاده نماید تحت تعقیب کیفری و حقوقی قرار خواهد گرفت.

مزایای ثبت علائم تجاری:

۱- شرکتها را قادر می سازد محصولاتشان را از یکدیگر متمایز سازند.
۲- ابزار بازاریابی و اساس ایجاد وجهه و شهرت شرکتها هستند.
۳- جزء ضروری قراردادهای اعطای نمایندگی می باشند.
۴- در صورت برند سازی قوی جزو دارائی های ارزشمند صاحبانشان خواهند بود.
۵- شرکتها را تشویق به ارتقاء کیفی محصولاتشان خواهند کرد.
۶- جهت اخذ گواهی و نشان استاندارد الزامی هستند.
۷- گاهی جهت دریافت تسهیلات نیز لازم و مفید خواهند بود.